Leadership sau LeaderSHIT? Criză de încredere în liderii de business | HWRadio019

Gradul de încredere a oamenilor din organizații în conducerile executive ale companiilor (ceea ce numim în general C-level, adică Chief Executive Officer și suita) atinge un minim istoric. Doar 32% dintre angajați au încredere că managerii de la vârful organizațiilor fac ceea ce trebuie, spune cea mai recentă cercetare realizată de firma de consultanță DDI, care a inclus 1.800 de profesioniști în HR și 14.000 de lideri din peste 50 de țări și 24 de sectoare economice din cele mai importante. Când se referă la managerii lor de departamente, oamenii sunt ceva mai generoși: 46% dintre respondenți au încredere în deciziile managerilor de echipe și departamente. Chiar și cota de încredere a managerilor de linie și departament, 46% este una îngrijorătoare, dar este sensibil mai bună decât a liderilor de top, ceea ce arată că proverbul românesc cu peștele care de la cap se împute se aplică perfect în contextul celor mai multe companii din lume.Cercetarea făcută de compania de consultanță DDI are o tradiție de 23 de ani, iar cota de încredere a oamenilor în managerii lor este la un minim istoric: niciodată în măsurătorile anterioare gradul de încredere în calitatea deciziilor luate de liderii de business nu a fost atât de mic. Mai mult decât atât, criza de încredere este confirmată chiar de către liderii de business, în aceeași cercetare: doar 40% dintre ei consideră că maniera lor de leadership este de o calitate foarte bună sau excelentă. Scorul acesta reprezintă o scădere cu 17% față de cota de acum doi ani și cel mai mare declin din ultimul deceniu.Vestea rea este că avem leadership de proastă calitate, nu doar la vârful marilor companii din lume, ci și în viața publică, iar calitatea slabă a liderilor din politică poate fi o consecință firească a scăderii calității liderilor din mediul de afaceri. Vestea cea bună este că, în mare parte, liderii de business sunt conștienți că nu fac bine ce fac, deși nu par foarte preocupați să găsească soluții sănătoase și să repare lucrurile. Cu o sinceritate dezarmantă, doar 12% dintre cei aproape 16.000 de respondenți spun că au încredere în forța și capacitatea leadership-ului din companie de a încuraja progresul și de a asigura formarea generațiilor următoare de conducători de afaceri. Într-un fel, e bine că nu se implică în această direcție, fiindcă probabil nu ar putea produce decât copii nereușite ale propriei inadecvări.Trăim cu toții apusul unui model de leadership născut în epoca economiei industriale, acum aproape 100 de ani. Conducătorii egocentrici, aroganți și cu alură de super-erou de Hollywood, oamenii perfecti în costume negre și cu privire ca o lamă de cuțit, infailibili și intangibili, cei care exprimă forță, putere, control, gândire rece și decizie chirurgicală, cei care judecă în tabele Excel și consideră oamenii niște cifre, indivizii care le știu pe toate și le rezolvă pe toate, care nu au slăbiciuni, dubii și momente de vulnerabilitate și deci nu au nevoie de părerile și sprijinul celor cu care lucrează au ajuns la final de carieră și la un firesc faliment al acestui model.În economia contemporană, a cunoașterii, colaborării, creativității, inovației și informației, liderii de succes sunt cei dispuși să asculte, să discute și să servească, cei pregătiți să își recunoască limitele și vulnerabilitățile, cei empatici, umani, deschiși, zâmbitori și conștienți de nevoia unei continue evoluții personale, prin colaborare, comunicare deschisă și orientare prioritară către oameni. Este mare nevoie de definirea rapidă a acestui nou model și de prezentarea cât mai multor exemple de astfel de oameni, ceea ce noi, la podcastul Hacking Work, am început să facem deja de un an de zile. Deocamdată, putem lua ca pe o mare victorie faptul că tot mai mulți lideri de business încep să realizeze că sunt depășiți, inadecvați și chiar toxici pentru organizațiile lor.

Om Podcasten

Hacking Work este primul proiect social, civic și educațional din România care vorbește clar, curajos și cinstit despre piața muncii și despre relațiile dintre angajați și angajatori. ►► Acest produs multimedia este realizat de echipa Hacking Work și produs de SPOR - Școala Pentru oameni Responsabili. În proiectul Hacking Work includem episoade de podcast audio și video publicate pe Youtube, Spotify și celelalte platforme de streaming, newsletterele și articolele publicate pe Substack, articolele de analiză și opinie publicate pe blogul dorusupeala.ro și emisiunile de radio difuzate în parteneriat cu posturile cu acoperire națională.